Dopravný pilot

Autor: Tomas Tahotny | 27.11.2014 o 9:49 | (upravené 27.11.2014 o 10:11) Karma článku: 10,81 | Prečítané:  5254x

Kedže veľa prevažne mladích ľudí zaujíma toto relatívne atraktívne povolanie, som sa rozhodol Vám priblížíť čo takýto výcvik obnáša,čo treba spraviť a čo to obnáša hlavne po finančnej stránke.

Pred výberom samotnej leteckej školy musíme absolvovať lekársku prehliadku ,bez ktorej proste do lietadla sadnúť nemôžeme.Pre profesionálne lietanie potrebujeme lekársku prehliadku prvej triedy alebo 1st.medical.Túto prehliadku robia rôzne zdravotnícke organizácie v Prahe, v Košiciach alebo vo Viedni.Keď sa rozhodnete pre Košice alebo Prahu treba si pripraviť asi 3 dni voľna kde Vám spravia rôzne možné aj nemožné vyšetrenia.Cena za prehliadku 1st medical je asi 400eur ale je možné ju absolvovať aj vo Viedni kde je lacnejšia a aj kratšia.Vo Viedni sú schopný ju spraviť asi za tri až styri hodinyza cenu 250eur.Donedávna náš letecký úrad zdravotnú prehliadku z Viedne neuznával, ale kedže je aj Slovensko člen EASA musia túto prehliadku uznať.1st medical je platný rok a dostane ju v podstate každý normálny zdravý človek.

Po absolvovaní zdravotnej prehliadky potrebuje začínajúci pilot aj preukaz rádiotelefonistu čo ho v podstate oprávňuje použivat vysielačku v lietadle.Pre tento preukaz je potrebné sa prihlasiť na telekomunikačný úrad zaplatiť správny poplatok a oni si Vás už pozvú na skúšku odbornej sposobilosti.Preukaz rádiotelefonistu sa delí v podstate na obmedzený a neobmedzený.Ako dopravný pilot budete potrebovať neobmedzený lebo budete komunikovať aj v anglickom jazyku.Poplatok za skúšku je asi 16eur a platí sa v kolkoch alebo v hotovosti priamo na mieste.Ale pre budúcich dopravných pilotov odporúčam absolvovať hneď aj skúšku z ICAO english bez ktorej sa ako profesionálny pilot nezaobídete.Je to v podstate skúška z leteckej angličtiny, ktorú musíte spraviťna minimálny level 4 keď chcete lietať do zahraničia či už ako piloti profesionáli alebo ako hobby piloti.ICAO english nerobí telekomunikačný úrad ale vybrané inštitúcie alebo letecké školy ako napr. SEAGLE air v Trenčíne.Stretol som sa aj s tým,že ju robia aj dopravný piloti,ktorý majú certifikát udeľovať tieto oprávnenia.Poplatok za takúto skúšku je asi 120eur a level 4 Vám platí 4 roky.Level 5:5 rokov a level 6 je platný doživotne.

Po tejto tortúre prichádza vytúžený výber leteckej školy kde si spravíte kurz súkromného pilota čo je možné považovať za odrazový mostík v kariére dopravného pilota.Licencia má názov PPL (private pilot licence) . Tento kurz pozostáva zo 45tich hodín praktického a teoretického výcviku a po dokončení môžete lietať prakticky po celom svete avšak nie za úplatu!!!.Kurzy PPL poskytuje veľa skôl po slovensku ako napr. EIP aviation v Sládkovičove alebo Seagle air Trenčín poprípade Jet age v Bratislave bývalá OPERA JET a kurz PPL stojí asi 6000eur v závislosti od nalietaných hodín.

Po kurze PPL je z Vás súkromný pilot a pre pokračovanie v kariére potrebujete mať nalietaný minimálny počet letových hodín aby ste sa vedeli posunúť ďalej.Pre profi kariéru potrebujete nalietať minimálne 150 hodín ako veliteľ lietadla a každý kadet si to rieši individuálne či už lietaním vyhliadkových letov avšak bez nároku na odmenu,čiže sa Vám môžu známi zložiť na prenájom lietadla, alebo si tento nálet hradia sami a lietajú po európe alebo okolitých krajinách.Školy s týmto rátajú a preto majú vo svojich flotilách aj lietadlá, ktoré prenajímajú svojím klientom.Cena za takýto nálet sa pohybuje v rozmedzí asi 10000-15000eur v závislosti na akom lietadle sa tento nálet realizuje.Vačšinou sú to malé cessny ako typ 152 alebo katany da20.Pri väčšom lietadle ako cessna 172 alebo diamond da40 sú tieto ceny ešte vyššie.Ceny za prenájmy sa všade líšia avšak nie moc.Väčšinou to býva 100-130e za letovú hodinu pri type cessna 152 alebo katana da20.Niektorý piloti si nálet riešia v USA kde to stojí oveľa menej ako napr u nás.

Ako dopravný pilot však potrebujete rôzne kvalifikácie ako napríklad VFR night čo znamená oprávnenie na lietanie v noci za viditeľnosti zeme.Taktiež aj túto kvalifikáciu robia rôzne letecké školy a obsahuje teoretickú prípravu a praktický výcvik vo forme 5tich hodín.Cena sa pohybuje v závislosti na akom type lietadla sa robí od 1000 do 1500eur..dá sa to však spraviť aj lacnejšie, ale pre pokračovací výcvik je táto kvalifikácia potrebná.

Pre dopravné lietanie Vám nestačí ale PPL ale potrebujete mať spravenú odbornú spôsobilosť pre dopravné lietadlá (ATPL) a táto pozostáva z teoretickej prípravy v leteckej škole,ktorá túto teoretickú prípravu poskytuje.Toto štúdiumje veľmi náročné na čas a prípravu pretože obsahuje asi 14000 otázok v anglickom jazyku zo 14tich rôznych predmetov.Niektoré školy ako napr RLP v Prahe poskytuje toto štúdium vo veľmi intenzívnej forme a stojí asi 2500-3000eur a pre niekoho je aj výhodné pretože v Čechách je aj učivo aj skúška v českom jazyku kdežto na Slovensku sa toto robí iba v anglickom jazyku.U nás je väčšinou poskytované v distančnej forme čiže samoštúdiom a časť teórie v škole.Cena za takéto štúdium sa pohybuje v rozmedzí 800-1000e vrátane kníh.Na Slovensku ho poskytuje Seagle air alebo žilinská letecká škola.Upozorňujem, že toto štúdium je veľmi tažké a piloti sa naň pripravujú aj vyše roka.

Kedˇsme zvládli aj ATPL sú z nás v podstate obchodní piloti, ktori môžu síce lietať za úplatu, avšak stále iba za viditeľnosti zeme.Pre lietanie napr za nulovej viditeľnosti potrebujeme prístrojovú kvalifikaciu, ktora sa volá IR (instrument rating) .V tomto výcviku Vás naučia lietať podľa prístrojov, pre ilustráciu to je napríklad vtedy keď letíte z dovolenky a lietadlo pristane v absolútnej hmle a Vy si kladiete otázku ako to tí piloti dokázali.Je to preto lebo pre dopravné lietanie potrebujete kvalifikáciu instrument rating.Tento výcvik robia už lepšie školy, pretože to si vyžaduje modernejšie lietadlo a aj simulator..Tento výcvik obsahuje 50 hodin praxe a dá sa rozdeliť na časť na simulátore a na reálnom lietadle.Každá škola si to organizuje sama.Samozrejme je možné tento odlietať aj na reálnom lietadle avšak za rizika zvýšených nákladov.Teoretickú prípravu nepotrebujete pretože ste ju absolvovali už v učive ATPL.Na Slovensku IR poskytuje napr Seagle air poprípade žilinská letecká škola alebo Jet age Bratislava.Aj tento výcvik je možný absolvovať v zahraničí ako aj ostatné kvalifikácie.Cena za pristrojovú kvalifikáciu sa pohybuje od 8000eur až do 15000eur.Niektorí piloti si robia v súbehu s IR aj tzv MEPL(multi engine pilot licence) a to zo toho dôvodu , že pokiaľ nemáte MEPL ste stále iba SEPL ( single engine pilot) .Znamená to,že ste oprávnení pilotovať aj viac ako jednomotorové lietadlá preto je cena za výcvik IR pohyblivá a zavislá od toho či je v nej zarátaná aj položka za MEPL, ktorá môže činiť aj 2500eur.Nezabúdajme, že pokiaľ nemáte MEPL sa v dopravnom letectve neuplatníte, kedže  vačšina dopravných lietadiel má viac ako dva motori.

Väčšina pilotov si však v súbehu a s ohľadom na finančné prostriedky odlieta aj praktickú casť ATPL (CPL), ktorá pozostáva s 20 hodín lietania po krajine.T.j. navigačné a traťové lety.Zámerne som v zátvorke použil CPL pretože Vy síce máte teóriu ATPL alebo ste v podstate obchodný pilot (CPL commercial pilot licence).Skutočný dopravný pilot budete až ked odlietate požadované množstvo hodín v reálnom dopravnom lietadle.Cena za odlietanie si praktickej časti ATPL ( CPL) býva zväčša okolo 2000-2500eur a robia to školy,ktoré poskytujú komplexné výcviky pilotov.

Netreba zabúdať, že všetky kvalifikácie sú validované určitou dobou preto si ich treba po určitej dobe zase obnovovať.Validácia všetkých kvalifikácií je väčšinou rok pokiaľ ju pilot nevyužíva v praxi.Vtedy nieje potrebné si kvalifikáciu predlžovať.

Teraz ked ste zvládli toto všetko si môžete začať posielať vaše CV do leteckých spoločností a uchádzať sa o zamestnanie.Ale je tu jedno veľké ale.V dnešnej dobe sa už pri uchádzaní sa o zamestnanie v leteckej spoločnosti nezaobídete bez typovky na konkrétny typ lietadla ako napríklad boeing 737 alebo airbus A320.Teda pokiaľ sa neuchádztae o zamestnanie niekde v Indonézii kde sa lieta ako bush pilot na jednomotorých lietadlách ako cessna 208 caravan.Pre niekoho naozaj dobrodružstvo.Na Slovensku typovku (type rating) neposkytuje nikto.Piloti su ju chodia robiť najmä do Nemecka alebo do pobalstkých krajín.Niekedy to bývalo tak,že mladý pilot nastúpil, podpísal zmluvu na niekoľko rokov a spoločnost mu typovku preplatila.Dnes to už žial neplatí pokiaľ nerátam naozaj silné spoločnosti ako Lufthansa kde sa však našinec nemá šancu dostať.Čo som tak pátral typovka sa dá spraviť od 15000 do 25000eur.Typovka na A230 býva spravidla drahšia ale je predpoklad, že dopyt po pilotoch otypovaných na A320 bude stúpať.

Okrem typovky sa pilot nezaobíde v dnešnej dobe už ani bez MCC (multi crew cooperation) a JOT (jet orientation training).

Taktiež si to hradí dnes už každý sám a cena sa pohybuje v rozpati 2000eur za MCC a 1500eur za JOT.

Takže to bol môj relatívne podrobný pohľad na to ako sa vlastne stať profesionálnym pilotom.Čo každého adepta čaká a neminie.Aby si každý vedel predstaviť koľko finančných prostriedkov treba vynaložiť na takýto vycvik.K týmto cenám za rôzne potrebné kvalifikácie si je potrebné prirátať aj náklady na cestovanie,poplatky za skúšky na úradoch,správne poplatky a tak ďalej.

Na záver by som dodal,že toto bola opísaná tzv. klasická cesta ako sa dostať do cockpitu dopravného lietadla.Typ tohoto výcviku sa nazýva modulový výcvik kde si každú potrebnú kvalifikáciu robíte zvlášť.V dnešnej dobe prichádza na trh aj nový typ výcviku kedy ste posadený prakticky ihneď do dopravného lietadla resp jeho simulátoru a okamžite zahajujete výcvik reálneho dopravného pilota.Táto licencia sa volá MPL ( multi pilot licencec ) a končíte tento výcvik už s typovkou na konkrétne lietadlo a okamžite sa môžete uchádzať o zamestnanie.Avšak treba rátať aj s oveľa vyššou cenou za výcvik , ktorá môže byť až  2000000 českých korún.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?