Autobatérie (ako na to)

Autor: Tomas Tahotny | 1.12.2014 o 12:23 | (upravené 1.12.2014 o 13:10) Karma článku: 3,59 | Prečítané:  1945x

Pre každého je jasné, že prišlo obdobie kedy je najviac zaťažovaný veľmi dôležitý aspekt auta a to je autobatéria.Tu si lajckým spôsobom povieme ako taká batéria v aute funguje a ako sa máme k nej správať aby nám vydržala čo najdlhšie.

V prvom rade si treba uvedomiť, že zima je pre batériu veľká záťaž a keď je niečo veľmi zaťažované potrebuje to aj patričnú starostlivosť.

Ako motor v aute tak aj batéria potrebuje na svoju činnosť určitú prevádzkovú teplotu.V prípade batérie to je asi minimálne  +6C . Pokiaľ sú vonku mrazi dlhodobo pod nulou tak auto ide jednoducho iba na batériu a alternátor ju nedobíja.Preto odporúčam aspon raz mesačne (napr pri dieseloch) napojiť batériu na nabíjačku a takto preventívne si batériu nabiť.Treba počítať s tým,že keď sa Vám batéria vybije a opätovne ju budete nabíjať tak taká bežná batéria Vám tento interval vydrží maximálne 3,značková možno 4-5 krát a nakoniec “umrie“.

Preto je veľmi dôležité hlavne pri dieseloch si toto kontrolovať lebo diesel je na napätie v batérii veľmi citlivý a aj pri najmenšom poklese Vám v zime dieselové auto nenaštartuje.Pri benzíne to až také dôležité nieje pretože benzín chytí aj pri menšom napätí.

 

V druhom rade s čím sa stretávam je, že spotrebiteľ chce ušetriť a má tendenciu si kúpiť lacnejšiu batériu čo sa týka kapacity.Toto neodporúčam lebo každé auto má navrhnutý alternátor na určitú kapacitu batérie a pokiaľ namontujete do auta slabšiu batériu ako je predpísaná tak alternátor Vám ju prerazí a neuznajú Vám ani reklamáciu lebo výrobca testom zistí,že batéria je prerazená.

 

Čo sa týka značiek tak na trhu je veľa tzv komerčných “značiek“ kedy konkrétny dodávateľ predáva batérie pod svojou akože značkou.Tieto batérie niesú zlé a pri zimnom dobíjaní sú schopné vydržať aj 5 rokov.Avšak pokiaľ si ich motorista v zime nedobíja tak vačšina z nich už po dvoch rokoch, čiže záruke odchádza pretože pre batériu je zima naozaj veľká záťaž.Medzi takéto “značky“ by som zaradil výrobcu ako power X alebo XT battery.Sú to batérie kedy z jedného pásu schádza jeden typ batérie a na konci sa lepie iné nálepky.Veľmi jednoducho povedané.Jedinou nevýhodou týchto tzv. komerčných batérií je, že majú slabší štartovací prúd čo môžete v zime taktiež oľutovať.Tento údaj nájdete pri amperáži baterky.Napr komerčná 74Ah,ktorá je asi najpoužívanejšia baterka napr v škode octavia 1,9tdi má štartovací prúd 660A.

 

Druhá skupina sú značkové batérie ako napríklad EXIDE ,Bosch,Varta,Narva a podobne.Tieto batérie sú zväčša v lepšej kvalite a majú väčší  štartovací prúd.Ako príklad uvediem opäť najpoužívanejšiu 74Ah, ktorá pri takomto výrobcovi má štartovací prúd 800Ah čo veľmi oceníte najmä pri zimných štartoch.Treba si uvedomiť, že napr 1,9 tdi odoberie pri štarte z batérie toľko energie,že auto potrebuje prejsť vyše 100km aby sa táto spotrebovaná energia vrátila späť do batérie takže kto jazdieva krátke trasy tak v zime sa jednoducho batéria nestíha dobíjať.Čo sa týka životnosti týchto značkových batérií tak sú o niečo kvalitnejšie ako komerčné, ale nie natoľko aby vydržali bez údržby tak dlho ako batéria, ktorá je do auta montovaná pri výrobe.

 

Keď Vás už stretne niečo v podobe, že auto resp batéria Vás nechá niekde stáť odporúčam mať v aute štartovacie káble avšak pozor.Aj tie sa delia na na výkonné a menej výkonné.Káble,ktoré bežne kúpite sú 200A,300A,400A,600A alebo 800A (tento údaj je pri každých kábloch).Do bežného osobného dieselového auta odporúčam káble 600A a viac pretože majú hrubší a odolnejší medený kábel.A prečo 600A a viac? Jednoducho ak Vám odíde batéria a niekoho poprosíte aby Vás “naštartoval“ tak silné auto jednoducho s 200A káblom nenaštartujete pretože kábel Vám zhorí.Pri benziniakoch postačujú aj káble ako 400A ,ale pokiaľ Vás bude štartovať silnejšie vozidlo a auto bude na druhé napojené dlhšiu chvíľu taktiež Vám káble môžu zhorať a ostanú nepoužiteľné.V konečnom dôsledku na kábloch netreba šetriť.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?