Prognóza na 100 rokov (recenzia)

Autor: Tomas Tahotny | 6.2.2015 o 9:48 | (upravené 6.2.2015 o 10:29) Karma článku: 1,12 | Prečítané:  268x

Dávam do pozornosti knihu Esejisticko-publicistická práca od Georga Friedmana

Prinášam Vám recenziu tejto velmi zaujímavej knihy,v ktorej sa autor vyjadruje o vývoji na zemi na najbližších 100 rokov.Túto knihu som čítal pred piatimi rokmi a desím sa keď s odstupom času čitam túto recenziu ako sa skoro všetko napĺňa, čo je napísané v tejto knihe.Samozrejme autor sa vyjadruje aj o tom ktorá krajina bude najbližsích 100rokov mocnosť.Nie nebude to ani Čína ani nikto iný..Bude to USA a hneď aj uvádza dôvody prečo tomu tak bude.Preto lebo USA majú najmodernejšie a najväčšie vojenské námorníctvo na svete.A keďže ovládajú všetky oceány a moria na zemi nenájdu dlhú dobu premožiteľa.Taktiež sa zaoberá otázkou preľudnenia planéty kde hneď vyvracia tvrdenia že planéta sa preľudnuje.Predpovedá,že najbližšie roky budú mať krajiny velké problémy čo sa týka počtu obyvateľov a budú sa predbiehať v tom ako prilákajú prisťahovalcov..Obrovské problémy s tým budú mať USA a európske krajiny najmä Francúzsko a Nemecko.Ďalej sa autor vyjadruje o tom, že do roku 2050 Mexiko čo sa týka ekonomického rastu dobehne až predbehne USA.A jeho HPD bude patriť do top 10 krajín na svete.Samozrejme sa vyjadruje o ekomickom raste Turecka a jJponska..a krajín pobaltia vrátane Slovenska ,Maďarska a Rumunska.Tieto 3 krajiny spolu s Rumunskom budú spojenci.Ďalej sa vyjadruje o Poľsku ako o najmocnejšej krajine Európy,ktorá bude mať aj vojenské záujmy čo sa týka obsadenia iných krajín.

Ak si myslíte, že Čína bude patriť k svetovým lídrom čo sa týka ekonomiky sme podľa autora na omyle.A to z dôvodu,že krajina má veľa vnútorných problémov a je odkázaná na obchody v USA a na americké trhy.A v podstate je to ostrovná krajina aj keď nie je obmývaná moriami,ale obkolesujú ju nehostinné krajiny.Napr zo severu Himaláje,z východu pralesy a jediná cesta vedie cez Kazachstan,ale na to sa zatiaľ odvážilo iba pár ľudí.

Ďalej sa vyjadruje aj o Rusku ako sa ľudia mýlia v tom že je vojenská veľmoc čo je nepravda lebo Rusko sužujú rozsiahle vnútorné problémy neinvestovanie do technológií a malé konflikty na kaukaze. A samozrejme ma zastaralé vojenské námornícto čo je čo sa týka vojny veľmi dôležitá vec.V budúcnosti predpovedá ako spojencov proti USA Turecko a Japonsko.Japonsko sa bude snaziť investovať enormné prostriedky do armády a zbrojenia.Samozrejme čo sa týka Ruska ide aj o problém demografie.Už teraz rusko bojuje s úbytkom 700000 ľudí ročne.Niet ľudí niet vojakov samozrejme.

Autor ďalej predpovedá ekonomickú stagnáciu Francúzska a Nemecka z dôvodu úbytku obyvateľstva a problému chýbajúcej pracovnej sily a prestarnutiu obyvateľstva.

Viacerí si myslia, že práce bude ubúdať z dôvodu robotizovania priemyslu..ale to je zlé myslenie pretože k robotom bude treba kvalifikovanú údržbu čiže budú chýbať kvalifikovaní pracovníci.

Autor predpovedá ekonomický rast východného bloku ako napr Rumunska Bulharska, Slovenska a hlavne Poľska,ktoré sa stane europskou mocnosťou a v neposlednom rade aj vojenskou a bude sa tlačiť smerom na východ k Ruským hraniciam.

Autor ďalej zastáva názor,že časom sa Ukrajina spojí s Ruskom.Taktiež predpovedá rozpad Európy hlavne koli etnickým rozdielom a rozdielnym názorom vačšiny európskych krajín.

Samozrejme geopolitické pohyby budú aj v Ázii.Predpovedá sa spojenie Koreí.Či s čínou alebo so Severnou koreou som nepostrehol.

V ďalšej časti knihy sa autor vyjadruje k otázke vedenia vojen a energetickej budúcnosti.

Samozrejme uhlovodíky(ropa) už budú nemoderné aj keď ropy bude stále dostatok najbližsích 100 rokov.Vyjadruje sa taktiež k vojenskej stratégii USA,ktoré nebude vojenským agresorom ale len pozorovateľom.

Okolo roku 2050 sa bude snažiť Japonsko napadnúť USA, ale nie ako krajinu ale bude snažiť zničiť ich bojové hviezdy(satelity) ktorými bude USA ovládať vesmír.Pretože budúcnosť už nebude v ovládaní morí a oceánov ako doteraz, ale v ovládaní vesmíru.

Samozrejme teraz sa zastáva názor že krajinu,ktorá má jadrové zbrane nikto nenapadne.Táto téma je neaktuálna pretože napr Pakistan má jadrové zbrane, ale sú zastaralé ciže nepoužiteľné.Preto sa Japonsko bude snažiť zničiť americké bojové hviezdy čím sa budú snažiť trafiť USA na citlivom mieste.

Samozrejme do vojny budú zapletené Poľsko,ktore ovládne chorvátsky prístav RIJEKA.Ale moderná vojna bude vedená už iným spôsobom ako bola vedená napr 2 svetová vojna s miliónmi obetí na životoch.V tejto vojna su odhadované počty obetí na 500000a to z dôvodu veľmi moderných a hlavne presných zbraní.Odhaduje sa,že letectvo už bude schopné lietať asi 13násobok rýchlosti zvuku.

A rakety budú schopné lietať až 20 násobok rýchlosti zvuku.Vojna, ale bude mať aj tie lepšie dôsledky a to,že doteraz uajované technológie budú dostupné širokej verejnosti.Odhaduje sa že energia sa bude získavať s vesmíru prostredníctvom obrovského množstva slnečných kolektorov,ktorá sa bude združovať v jednom energetickom lúči.Zatiaľ však nie je zrejmé ako sa bude takto získaná energia uchovávať.Sú taktiež predpovedané rôzne krízi rôzneho charakteru a rozsahu.Všetky tieto predpovede su robené s ohľadom na doterajší vývoj sveta a jednotlivých krajín.

Kniha je veľmi zaujímavé čítanie a hlavne pre laika ľahko pochopiteľné.Nie sú v nej použité odborné výrazy.Či už tomu uveríte alebo nie,je na každom z Vás.Recenzia je urobená velmi stroho a stručne.Je tam popísaných veľa zaujímavých prognóz a predpovedí..aj s časovými rozostupmi.

Podľa autora sa v 21. storočí definitívne skončí Európska éra a začne sa Americká éra. Inými slovami, 21. storočie bude storočím dominancie Spojených štátov amerických, ktoré budú vďaka svojej ekonomike a najvyspelejším technológiám kontrolovať svetové oceány a budú ovládať aj vesmír. Pre našu budúcnosť bude príznačné zastavenie rastu a neskôr úbytok celosvetovej populácie a nástup nových mocností: Turecka, Japonska, Poľska a Mexika. 21. storočie poznačí súperenie o regionálnu i celosvetovú nadvládu a jeho vyústením bude svetový konflikt v polovici tohto storočia. Jeho víťazom budú USA a Poľsko. Friedman, na rozdiel od mnohých iných odborníkov, je presvedčený, že Rusko čaká už v krátkom čase kolaps a ústup z medzinárodnej scény, a podobnému osudu sa nevyhne ani Čína. Svoje tvrdenia pritom opiera o dôkladné analýzy a podopiera zrozumiteľnou argumentáciou.

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák