Súkromný pilot

Autor: Tomas Tahotny | 11.2.2015 o 8:42 | (upravené 11.2.2015 o 11:53) Karma článku: 2,00 | Prečítané:  736x

Alebo ako lietať za zábavou,biznisom či len tak pre radosť

 

V minulom blogu som Vám priniesol relatívne podrobný postup ako sa stať dopravným pilotom. Ale čo keď chceme lietať iba tak pre radosť alebo poprípade za biznisom. Aj keď možností máme naozaj neúrekom.Je načase stať sa súkromným pilotom na čo nám slúži licencia súkromného pilota odborne nazvaná Private Pilot Licence (PPL). Je to v podstate vstupná brána do profesionálneho lietania, ale túto licenciu môžete využívať vyslovene pre vlastné účely. Nieste v podstate ničím limitovaný pretože de facto licencia je platná v celom svete.

No, ale poďme pekne poporiadku ako sa k takémuto lietaniu dostať.

V prvom rade si treba vybehnúť poverenému doktorovi, ktorý je oprávnený vydávať zdravotné osvedčenia 2 triedy.Nie je to žiadna hrozná prehliadka a v podstate ňou prejde každý normálny človek.Prehliadka obsahuje EKG,zmeranie tlaku,kontrolu zraku a nejaký ten pokec.Prehliadka stojí asi 20e, záleží od lekára. Pamätajte, že pilotom a to hociakým môžete byť len ak ste zdravotne spôsobilý.

Nasleduje rádiofonistická spôsobilosť aby ste mohli legálne používať vysielacie zariadenie v lietadle laicky povedané rádio alebo vysielačku. Toto oprávnenie vydáva telekomunikačný úrad tej danej krajiny,v ktorej má uchádzač občianstvo . Nie je to nič strašné ani zložité. Jednoducho sa prihlásite,zaplatíte poplatok vo forme kolkov,ktorý činí 16 eur. Už zostáva sa iba naučiť niekoľko otázok a úspešne na ne odpovedať pred skúšobnou komisiou. Otázky máva skoro každá škola, ale dajú sa zohnať aj na internete. 

 

A teraz prichádza ďalšia fáza a to je výber leteckej školy.Tu odporúčam byť veľmi obozretný a nesiahať hneď po dobrej rozumej nízkej cene. Na Slovensku je škôl niekoľko a dá sa povedať, že zlo prajnou dobou sa relatívne vyselektovali a pôsobia tu dobré letecké školy.Odporúčam sa informovať u bývalých študentov ako prebieha výcvik. Za seba spomeniem školy ako Seagle Air v Trenčíne a v Bratislave, Jet Age v Bratislave, EIP aviation v Sládkovičove. Cena za PPL výcvik sa pohybuje v rozmedzí od 5500e do 6500e.V kuloároch sa povráva, že tieto ceny budú v budúcnosti vyššie, ale to už nie je v mojej kompetencii. Cena sa odvíja aj od toho na akých lietadlách škola realizuje praktickú časť výcviku. Na Slovensku sú to väčšinou Cessny typ 150 a vyššie,Katany DA20 a Sport Cruisre. O iných lietadlách používaných na tento typ výcviku nemám informácie. V dobách minulých sa vyžívali lietadlá typu Zlín, ale tento typ je už viacmenej veľmi zriedkavý. Čo sa týka týchto lietadiel tak typ ako cessna 152 sú už relatívne zabehnuté modely v školách a sú aj veľmi rozvinuté čo sa týka výcviku po celom svete. Sú to lietadlá klasickej celokovovej konštrukcie a lietanie na nich je aj relatívne jednoduché. Čo sa týka ostatných modelov ako Katana alebo Sportcruiser tak to sú už lietadlá pomerne ultramoderné a sú vyrobené z kompozitných materiálov.

 

Dobre. Takže sme sa zapísali do leteckej školy a môže začať Váš výcvik a zasvätenie do tajov tejto krásnej záluby. Váš výcvik bude obsahovať základných 45 hodín reálneho lietania s inštruktorom a neskôr aj sólo. Kurz sa začína s oboznámením sa s lietadlom a zakladnými prvkami pilotáže. Pokračuje sa učením sa ako držať smer,ustálené zatáčky a podobne. Po úspešnom zvládnutí týchto prvkov sa pokračuje v lietaní okruhov. Je to asi najdôležitejšia časť kedže let po okruhu obsahuje naozaj všetky prvky pilotáže, ktorú budete ako súkromný pilot potrebovať. Výcvik pokračuje navigačnými letmi plus veľmi oklieštené oboznámenie sa s lietaním podľa prístrojov. Navigačným letom odporúčam venovať zvlášť pozornosť pretože to ako pilot budete naozaj často využívať, či už pri lietaní do zahraničia alebo po Slovensku.Samozrejme po celý čas výcviku ste pod drobnohľadom šéfinštruktora, ktorý dohliada či všetko ide ako má. Taktiež Vám bude inštruktor počas letu simulovať rôzne núdzové situácie a ako ich zvládať. Či ste výcvik zvládli v rozmedzí základných 45 hodín rozhodne inštruktor. Pokiaľ Vám niečo nejde je možné, že inštruktor nariadi letové hodiny navyše. V tom prípade sa váš výcvik o niečo predraží. Ale na to aby ste mohli byť súkromný pilot musíte zložiť teoretické skúšky na leteckom úrade.Na teoretické skúšky môžete ísť už počas výcviku, ale podmienka je mať odletaných aspoň 25 hodín. Na teoretické skúšky Vás prihlási škola. Odporúčam sa na ne naozaj učiť a aj keď sú v slovenskom jazyku, bez poriadnej prípravy ich neurobíte. Otázok je tam naozaj dosť a skladajú sa z predmetov ako meteorológia,aerodynamika,pohonné jednotky atď. Testy sa dajú robiť už aj online a po ich vyplnení hneď vidíte ako na tom ste s úspešnosťou. Na úspešné zloženie skúšky potrebujete minimálne 75 percent otázok správnych a to z každého predmetu. Poplatok za skúšku je 10eur za predmet a platí sa priamo na úrade. Po úspešnom zložení teoretickej skúšky a ukončení praktického výcviku, ktorý je zakončený 4 hodinovým navigačným letom ( je naozaj dlhý ) prichádza na rad examinačný let s prideleným examinátorom, ktorý s Vami poletí navigačný let a vyskúša Vás aj z núdzových situácií. Myslím, že examinačný let už zvládne každý pretože výcvik je naozaj rozsiahly a pripraví Vás na všetko možné aj nemožné.

 

Po tejto povedzme tortúre letecká škola pripraví podklady pre letecký úrad si idete pre preukaz leteckého personálu čiže je z Vás už hotový súkromný pilot. No, ale čo ďalej s takouto licenciou. V podstate ste pilot, ktorý môže pilotovať lietadlá do celkovej hmotnosti 5700kg a to je naozaj už veľké lietadlo. Môžete lietať do zahraničia a naozaj po celom svete. Každá škola lietadlá aj prenajíma takže nie je problém letieť napríklad na dovolenku do Chorvátska. Možete si prenajať lietadlo kdekoľvek vo svete pretože Vaša licencia je platná de facto všade. Ceny za prenájom sú rôzne, spravidla tzv malé dvojmiestne lietadlo si prenajmete za 100-150 eur na hodinu. Väčšie mašiny, ktoré odvezú 4 ľudí ako napríklad Cessna 172 alebo Diamond DA 40 si prenajmete za 180-250 eur. Tieto dva typy som uviedol preto lebo u nás sú to najpoužívanejšie lietadlá. Avšak pre prenajatie si lietadla mimo hraníc EU potrebujete určitú trasnformáciu licencie, ale o tom inokedy. Máte možnosť sa preškoliť naozaj na širokú škálu lietadiel avšak pozor iba tých s jedným motorom kedže licencia PPL je ohraničená na SEPL, čiže single engine piston land. Ale jednomotorových lietadiel je naozaj dosť a naozaj si každý vyberie. Nie je problém letieť napríklad za biznisom a Vaši partneri budú pozerať s údivom keď na obchodnú schôdzku priletíte lietadlom, ktoré si sám/sama pilotujete. A to mi verte, že to je aj v dnešnej dobe ešte veľká frajerina, ale hlavne úspora času. Môžete si zobrať rodinu len tak na letecký výlet naozaj kam len chcete a kedy chcete. Je to len na Vás a Vašom leteckom umení. Jediná vec, ktorou ste obmedzený je počasie pretože ste síce pilot, ale ako PPL môžete lietať iba za podmienok VFR( visual flight rules ) čiže len vtedy ak je vidieť zem. Nad mraky preto nesmiete letieť. Takže dúfam, že som dodal všetky potrebné informácie, ktoré budúci súkromný pilot potrebuje a pomôže Vám to pri rozhodovaní sa, či nastúpiť do tohto vlaku a pamätajte na jedno, že “jediný kto si o sebe nemyslí, že je pilot je Boh“.

 

Happy landings

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?