Dopravný pilot 2

Autor: Tomas Tahotny | 9.9.2015 o 9:45 | (upravené 9.9.2015 o 10:03) Karma článku: 2,08 | Prečítané:  388x

V prvej časti som Vám opísal ako sa stať profesionálnym resp dopravným pilotom. Dozvedeli ste sa čo to obnáša po časovej ako aj finančnej stránke. Lenže doba pokročila a letectvo sa taktiež uberá míľovými krokmi vpred.

Moderná doba nám priniesla už dlho pripravovaný a skúmaný program tzv MPL  (multi-crew pilot licence) . Čo tento program znamená a aké sú rozdiely oproti klasickej ceste do kokpitu veľkého lietadla?

V prvom rade by som povedal, že vo finančnej stránke. Tento typ výcviku stojí asi 2000000 czk. Rozumiete dobre asi dva milióny českých korún.

Čo sa týka ostatných požiadaviek ako zdravie a podobne tie ostávajú rovnaké ako pri klasickom modulovom výcviku.

Ale podstatné rozdiely sú pri samotnom priebehu výcviku, ktorý sa dá robiť podľa môjho názoru iba na tzv plný uväzok pretože je veľmi časovo náročný a popri zamestnaní si myslím je nemožné ho zvládnuť.

Hlavný rozdiel je v tom, že v podstate hneď na začiatku usadáte do simulátora ozajstného dopravného lietadla. Napr Airbus A320 alebo Boeing 737. Iba na samotnom začiatku odlietate na tzv malej Cessne zhruba 45 hodín potom na simulátore menšieho dopravného lietadla napr ATR 72 aby ste sa zžili aj s ozajstným lietadlom.

A potom prichádza to hlavné. Začína sa “lietať“ na full flight simulátore, ktorý bude taktiež súčasťou vašej tzv typovky resp type ratingu. Celý výcvik obsahuje asi 150 hodín a hodiny zo simulátora sa Vám rátaju ako ozajstné keďže dnešné simulátory dokážu suplovať ozajstné stroje. Výcvik je zakončený šiestimi okruhmi na letisku s reálnou mašinou a po tomto ste pripravený nastúpiť do aerolinky. Samozrejme učivo ako ATPL, IR a podobne musíte zvládnuť rovnako ako pri prvom type výcviku, ktorý som Vám opisoval v prvej časti. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že len tak v robote alebo po robote sa na ATPL skúšku pripraviť nedá.

 

Veĺmi dôležita časť je čo sa týka nájdenia si práce. Nepoznám nikoho kto by si po takomto výcviku nenašiel prácu povedzme do pol roka aj ked počiatočná investícia môže odradiť. Niektoré výcvikové centrá dokonca cvičia kadetov už pre konkrétnu aerolinku. Práce pre pilotov bude dosť. Nedostatok bude pociťovať východ sveta,  Ryanair naberá 800 pilotov a samotný svet je dosť veľký a práce dosť.

 

Čiže tu je podstatný rozdiel medzi klasickou cestou modulov a týmto typom výcviku. Po výcviku ste hotový dopravný pilot, avšak pozor. Vaše predošlé licencie ako napríklad PPL sú neplatné čiže jediné čo môžete vykonávať je pilotovanie dopravného lietadla, na ktoré máte typovku. Takže pre toho kto túži byť vyslovene dopravný pilot a nič iné, by som tento druh výcviku odporučil pretože sa dá zvládnuť zhruba za rok a pol a niektoré výcvikové centrá dávajú kadetom aj minimálny plat. Samozrejme, na ktorý dali vopred peniaze v podobe platby za výcvik. Momentálne je táto cesta tlačená dosť dopredu a myslím, že bude aj veľmi uspešná pre toho kto sa chce vydať cestou dopravného pilota, ale netúži robiť napr bush pilota.

 

Na záver by som dodal, že pokiaľ by som volil túto cestu ako sa stať airlinerom tak by som volil niektorú z prestížnych škôl ako CTC aviation vo Veľkej Británii, poprípade Oxford Aviation Academy. V našej blízkosti tento výcvik poskytuje stredisko CATC ( czech aviation training centre) v Prahe. Takže neostáva už nič iné len sa zobrať balík peňazí alebo úver a začať. 

 

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?