Prečo padol Flydubai

Autor: Tomas Tahotny | 21.3.2016 o 9:15 | (upravené 21.3.2016 o 13:07) Karma článku: 3,34 | Prečítané:  407x

Letecké nehody sprevádzajú náš život od začiatku samotnej existencie letectva samotného a mne ako pilotovi nedá aby som sa aspoň nad niektorými nezamyslel, že prečo sa vlastne stali.

Nehoda lietadla spoločnosti Flydubai ma prekvapila pretože sa jedná o spoločnosť, ktorá má prakticky nové lietadlá, čiže spĺňajú tie najprísnejšie kritéria. To je ako keby mal nehodu napríklad Ryanair alebo Lufthansa. O nalietaných hodinách pilota je zbytočné polemizovať pretože kapitán potrebuje minimálne 1500 hodín na to aby sa stal kapitánom a tomu predchádzajú pomerne ťažke testy. A aj keď je to veľký posun v kariére letca (aj čo sa týka platu), napriek tomu je veľa pilotov, ktorý túto funkciu z dôvodu enormnej zodpovednosti robiť ani nechcú. 

Ako dobre vieme v danej oblasti panovalo naozaj veľmi zlé až psie počasie. Sneh, dážď so snehom, veľký vietor a v neposlednom rade hrozba námrazy. Údaje z metaru nám udávajú vietor v čase priblíženia 22 uzlov  (41km/h) , v nárazoch až 42 uzlov (78km/h)  zo smeru 240 čo je zhruba v smere dráhy, čiže vietor fúkal proti lietadlu. To je pomerne silný vietor aj pre takýto boeing a prístrojové priblíženie alebo autoland nie je možné pretože autopilot sa v takom vetre sám vypne. Avšak Boeing 737 je na takýto vietor konštruovaný a pristátie na ruku zvládne aj vo väčšom vetre. Je mi ale záhadou prečo sa kapitán rozhodol pokračovať vo vyčkávaní po prvom nepodarenom pristátí a zvlášť keď v rádiovej komunikácii počul posádku Aeroflotu ako sa o to pokúšala tri krát až sa nakoniec rozhodla divertovať do Krasnodarsku. To mu ako dôvod na divertovanie muselo maximálne stačiť. Nuž ego niektorých ľudí je nepochopiteľná vec a v tomto prípade možno práve ego kapitána zabilo 62 ľudí. 

Ešte pred pristátím radar zaznamenal mierne vybočenie z osy dráhy,ale ten bol následne opravený. Podľa dostupného videozáznamu je zrejmé, že lietadlo padlo na dráhu prakticky voľným pádom čo je možné vtedy ak lietadlo stratilo akýkoľvek vztlak. Ale ako sa to mohlo stať? Je viacero príčin. Po začatí postupov po nepodarenom priblížení radar zaznamel prudkú zmenu výšky avšak tento stav posádka nedokázala udržať. Je možné, že pilot pritiahol barany riadenia viac ako bolo potrebné a ani motory nedokázali lietadlo dostať z nastávajúceho problému. Keďže leteli v noci a za zlého počasia tak vtedy je potrebné venovať zvláštnu pozornosť prístrojom pretože práve v noci a za zlej viditeľnosti vznikajú rôzne ilúzie ako napríklad, že dráha sa vám zdá viac ďalej ako v skutočnosti je. Ďalší problém mohla byť vznikajúca námraza, ktorá narušila profil krídla a tým prišlo k strate vztlaku nakoľko vzduch neobtekal okolo krídla ako mal. Piloti vedeli aké panuje na letisku počasie a že je zvýšené riziko vzniku námrazy a je teraz otázne či mali zapnutý odmrazovací systém. Aj rutina dokáže v letectve zabíjať a to pomerne často. 

Ďalšia z možností tejto nehody može byť tzv. mikroburst alebo windshear. Sú to vetry resp. strih vetra, ktoré majú tesne za sebou stúpajúci alebo klesajúci charakter a môžu lietadlo narobiť naozaj veľké problémy a vyžaduje si to mimoriadnu skúsenosť posádky a okamžitú reakciu inak sa lietadlo taktiež môže dostať do pádu. V tomto prípade to je o to zložitejšie, lebo sa letelo v tme kedy sa polohoda lietadla ťažko odhaduje.  Výskyt týchto vetrov v čase nehody je vysoko pravdepodobný pretože tam panovali veľké nárazy a strihy. Čiže je taktiež možné, že ich tento typ strihu prekvapil práve pod veľkým uhlom nábehu počas stúpania po prerušení priblíženia. 

Môj názor na príčinu nehody znie v zmysle nevylietanosti posádky v takýchto poveternostných podmienkach a v zlej technike pilotáže, ako aj v zlom rozhodnutí kapitána pokračovať v ďalšom pokuse o pristátie napriek trom neúspešným pokusom Aeroflotu. Dovolím si tvrdiť , že v takýchto prípadoch zohráva veľkú úlohu aj ješitnosť človeka/ pilota dokázať si, že som lepší ako oni, avšak na úkor profesionality a s tým súvisiacich následkov. 

Happy landings

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?