Pojem autopilot v lietadle a "autopilot" v aute

Autor: Tomas Tahotny | 16.12.2016 o 10:53 | (upravené 16.12.2016 o 11:06) Karma článku: 1,13 | Prečítané:  170x

Už dlhšiu dobu sa stretávame s týmito pojmami a to hlavne čo sa týka nových áut. Tento pojem používajú hlavne automobilový novinári, ktorý je prebratý z letectva avšak jeho používanie v automobilovom priemysle je nesprávne. 

Poďme sa teda pozrieť prečo. 

Hlavným rozdielom medzi autopilotom v lietadle teda tým ozajstným autopilotom a "autopilotom" v aute je výkon jeho "funkcie". 

Autopilotovanie znamená, že lietadlo letí automaticky samé bez potrebného zásahu pilota. Ale tu tkvie zásadný rozdiel od pilota v aute. Preto je to autopilot pretože lietadlo vykonáva funkcie až po následnom zadaní potrebných informácií do FMC (flight management computer) a nedokáže sa autonómne správať. Teda to znamená, že keď pilot zadá potrebný kurz letu, výšku letu, rýchlosť letu a konfiguráciu lietadla tak lietadlo sa samé AUTOMATICKY (preto autopilot) nastaví do týchto hodnôt a bude ich po celý let automaticky vykonávať a udržiavať. Systém upozorní pilota v prípade odchýlenia sa od týchto hodnôt. Ale lietadlo nedokáže autonómne riadiť let a ani to nerobí. To znamená, že keď proti lietadlu letí iné lietadlo tzn. v konfliktom kurze alebo výške tak lietadlo sa samé nevyhne ani nebude meniť stanovenú výšku, ale pilota na túto hrozbu upozorní systém TCAS. Laicky povedané protizrážkový systém. Keby pilot nereagoval na tieto výzvy tak lietadlo bude ďalej letieť samé podľa zadaných hodnôt. To znamená, že let je plne automatický, ale nie autonómny. 

To isté platí aj pri autolandingoch ( automatickom pristáti ) kedy lietadlo letí podľa vopred prednastavených požiadaviek jednotlivých snímačov, vysielačov a príjimačov a pilot iba kontroluje správnosť. V prípade odchýlky sa autopilot okamžite odpojí a je potrebný zásah pilota. Teda lietadlo nedokáže (zatiaľ) samé vyhodnotiť situáciu a aktívne zasiahnuť. Je to preto lebo lietadlo nemá cit. 

Čo sa týka "autopilota" v aute tak správnejší výraz by mohol byť autonómny elektronický vodič. Pretože ako sme si už opísali vyššie tak autopilot v lietadle letí podľa vopred zadaných informácií a letí hlavne podľa nich. Kdežto systémy v aute samé čítajú situáciu na ceste a podľa nej upravujú jazdný štýl vozidla a autonómne bez vôle vodiča zasiahnu do jazdy auta. Bez predošlých upozornení. To znamená, že keď sa vozidlo pohybuje po diaľnici 130km/h  a kamera vo vozidle prečíta značku 80 km/h pri ceste tak vozidlo autonómne začne brzdiť či sa to vodičovi páči alebo nie. Samozrejme pokiaľ má režim takejto jazdy zapnutý. 

To znamená, že automatický režim je vtedy keď prístroj vykonáva niečo podľa vopred zadaných príkazov a autonómny sa riadi podľa hodnôt a podnetov z vonkajšieho prostredia, ktoré ovplyvňujú jeho "úsudok" a následnú akciu. 

Veselé vianoce želá pilot Tomáš

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Rodičia trojičiek: Nie je jednoduché prejsť po ulici bez povšimnutia

Deň s trojičkami sa takmer nedá naplánovať.

PRIMÁR

Od štyridsatky po sedemdesiatku. Ako sa mení sexualita?

Kvalita závisí od psychiky milencov.


Už ste čítali?