Moja cesta za dopravným lietaním (3)

Autor: Tomas Tahotny | 25.12.2017 o 21:46 | Karma článku: 1,65 | Prečítané:  161x

Ďalšie týždne kurzu ATPL napredujú vlastným tempom a mňa neminuli ďalšie prednášky na osvojenie si znalostí z predmetov Flight planning a Radio navigation, o ktorých Vám čo to napíšem. 

Medzi prednáškami sa pomaly venujem samo štúdiu a absolvovaní postupových testov. Na postupové testy slúži portál Aviation Exam, ktorý navrhli nadšenci z leteckej obce aby sme sa mi nádejní piloti mohli spoľahlivo pripravovať na skúšky, ktoré budeme robiť na leteckých úradoch. Tzv. progress testy sa mi darí robiť zhruba na 80-85% čo považujem v čase prípravy za dostatočné. Dúfam, že pred ostrými skúškami to bude okolo 90 %. Na splnenie kritéria je potrebné minimum 75% aj keď z dostupných zdrojov viem, že EASA testové otázky stále mení a snaží sa skúšky robiť čo najťažšie. V minulosti sa stačilo naučiť testové otázky a nebolo to zložité, pretože databáza bola voľne prístupná avšak toto je minulosť keďže z databázy voľne dostupnej sa stala databáza tajná. Inak pre tých, ktorí by si povedali, že tak to má byť uvediem, že v reálnom leteckom živote využijete v praxi asi tak 10% z celkového učiva, ktoré sa musíte naučiť. Jednoducho „shut up and pass the exam“ .

V treťom bloku prednášok sme sa venovali predmetom ako plánovanie letu a tzv. rádio navigácia. Sú to dôležité elementy v letectve, bez ktorých sa v dnešnej dobe nedá lietať. Leda tak na rogale.

Flight planning ( plánovanie letu )

Čo sa týka tohto predmetu tak sa jedná o naplánovanie letu pred štartom lietadla, samotného letu až po prílet do destinácie. Čiže od plánovania paliva, trasy, rôzne neplánované situácie počas letu a podobne. Každý let sa musí dôkladne pripraviť a na tento účel slúži nepreberné množstvo dokumentov a príručok, z ktorých sa pilot ako aj letecká spoločnosť dozvie všetko potrebné. Spomeniem tie najdôležitejšie, ktoré slúžia letectvu po celom svete.

Veľmi podstatný element, ktorý marginálne ovplyvňuje lietanie je samozrejme počasie. Každý pilot musí let naplánovať s ohľadom na počasie, ktoré bude mať na trati. Na tento účel mu slúži veľa pomocníkov v podobe publikácii, ktoré sa pravidelne aktualizujú. Jedným z nich je tzv. METAR, ktorý vydá miestna meteorologická služba v podobe kódu, ktorý si vie každý pilot rozlúštiť. U nás vydáva metar náš hydrometeorologický ústav a vyzerá asi takto.

METAR LZIB 151230Z 29011KT CAVOK 07/M01 Q1000 NOSIG

LZIB je kód letiska v tomto prípade sa jedná o Bratislava Štefánik.

151230Z je dátum a čas, v ktorom bol metar vydaný.

29011KT je smer, z ktorého fúka vietor ( potrebná informácia pri pristávaní napr. ) v tomto prípade to je zo smeru 290 magnetický a sila vetra je 11 uzlov.

CAVOK  značí, že nad nie je žiadna oblačnosť pod 5000 ft.

07/M01 označuje teplotu a rosný bod

Q1000 je MSL pressure 1000 hPa ( tlak vzduchu )

NOSIG znamená, že počas dvoch hodín sa neočakáva žiadna zmena.

Podobná služba ako metar a rovnako potrebná je TAF ( terminal aerodrome forecast) je letisková predpoveď. Teda sa jedná o predpoveď počasia, ktoré panuje priamo na letisku a na rozdiel od metaru je aktualizovaná v rozmedzí 6 – 24 hodín.

Ako iste viete tak lietadlo sa pohybuje v určitom priestore a to aj nad rôznymi oblasťami a časťami krajín. V týchto priestoroch sa môžu nachádzať rôzne vyhradené alebo zakázané priestory povedzme s výškovým obmedzením. Tieto priestory si vyznačujú buď vojaci pri výcvikových letoch alebo plachtári so svojimi vetroňmi. Preto si treba pred každým letom preštudovať NOTAM ( notice to airman). NOTAM vydávajú tie ktoré autority v každej krajine a sú publikované každý deň. Z mojej skúsenosti viem, že hlavne veľa rekreačných pilotov NOTAMy podceňujú a zabúdajú si ich pred každým letom sťahovať alebo aspoň pozrieť. Keď sa tento úkon zanedbá tak to vyzerá, že sa vám stane to čo jednému takému zábudlivcovi, ktorý si NOTAM nepozrel a keď letel ponad jeden český hrad vo výške, že mu boli vidieť plomby v zuboch a čudoval sa, že prečo na hrad útočí asi 500 rytierov tak ta začal krúžiť a nalietavať. Až neskôr po predvolaní na vysvetlenie situácie sa dozvedel, že na hrade nakrúcali historický film a on im svojou „Don Karnáš“ akrobaciou pokazil celý záber. Historický film s lietadlom na pozadí by vyzeral asi divne a dotyčný pilot si zrejme týmto manévrom „zarobil“ keďže pravdepodobne zničil drahý záber.

Ďalším dôležitým dokumentom, ktorý si vydáva každá krajina je AIP (letecká informačná príručka). V tomto dokumente sa nachádzajú všetky dôležité zákazy, príkazy a ďalšie dôležité informácie potrebné pre vstup do konkrétnej krajiny a informácie pre pohyb v jej vzdušnom priestore. Môžete tu nájsť napríklad dôležité frekvencie ale aj telefónne čísla letísk.

Keďže let dokážu ovplyvniť aj rôzne povedzme prírodné javy ako napríklad kŕdeľ vtákov alebo vulkanická činnosť vydávajú sa aj pre tieto prípady dokumenty. Spomeniem tie, ktoré sú v leteckej preprave najpoužívanejšie.

Birdtam – vydáva sa pre pre oblasti s rizikom tzv. bird strike. Teda tam kde je riziko stretu lietadla s vtákmi. Pre zaujímavosť uvediem, že najväčšie riziko stretu lietadla s vtákmi je do výšky asi 500 ft.

Ashtam – je dokument v prípade výskytu sopečného prachu a upozorňuje na jeho intezitu. Sopečný prach dokáže veľmi vážne poškodiť lietadlo a prakticky zničiť motory čo by viedlo k ich vysadeniu.  

Snowtam – upozorňuje na vrstvu snehu na dráhe, čo má za následok korekciu brzdného účinku

Čo sa týka plánovania letu sme spomenuli asi najdôležitejšie dokumenty potrebné na let, avšak najdôležitejšou položkou každej leteckej spoločnosti je plánovanie paliva. Plánovanie paliva sme si spomenuli už v predošlom blogu, tak tu sa budeme venovať plánovaniu paliva z pohľadu leteckej spoločnosti ako podnikateľského subjektu. Možno málokto vie, ale palivo tvorí asi 50 % z celkových nákladov leteckej spoločnosti. Je to jedna z najväčších položiek a správne plánovanie dokáže firme ušetriť milióny až miliardy. Iba pre zaujímavosť uvediem, že napríklad taká ČSA mala pri asi 30tich lietadlách ročné náklady na palivo asi 5 mld. českých korún. Preto sa nemožno diviť, že často sa palivo aj vozí a pokiaľ je niekde výhodnejšie ho natankovať, lietadlo si ho povezie aj keď ho nepotrebuje . To znamená, že úspora na lacnejšom palive sa oplatí  aj za cenu vyššej spotreby počas letu z dôvodu väčšej hmotnosti lietadla. 

Druhým preberaným predmetom bola rádio navigácia, ale pre obsiahlosť ho rozoberiem v budúcom blogu. Máte sa na čo tešiť, pretože tam vám vysvetlím ako je možné, že to lietadlo pristane prakticky samé a ako je možné, že to letisko nájde aj v úplnej hmle a prakticky za nulovej viditeľnosti.

Happy landings. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Majú živnostníci právo na dovolenku? Ako rozhodol európsky súd

Nie je živnostník ako živnostník.

ŠPORT

Lacko zhorel v páľave a únave. Tak ako Rusi

Tenista vypadol v druhom kole Australian Open.


Už ste čítali?